Expresswebb.se - Professionella hemsidor | Snabbt | Snyggt | Enkelt

ExpressWebb Webbshop » Tips & Råd

Att starta en webbshop är enkelt, men det finns en del att tänka på för att bli framgångsrik. Vi ger dig här en lista på saker att fundera över.

Tänk på att detta bara är en generell sammanställning av vanliga tänkvärda tips. Om du sätter dig och funderar en stund kommer du säkert på fler punkter själv och som dessutom kanske passar in mer specifikt på just dig och din verksamhet.

Tips inför start av webbshop

Vad kan du göra för att sticka ut?

Kolla runt vad det finns för konkurrens med liknande varor och fundera ut hur du kan hitta din egen infallsvinkel för att lättare konkurrera!

Marknadsför dig

Fundera ut hur du kan marknadsföra din webbshop. Det finns många sätt att marknadsföra och ofta fungerar de bra i kombination tillsammans. Reklamutdelning och exklusiva öppningserbjudanden kanske kan vara en bra idé som exempel.

Första intrycket spelar roll

Första intrycket är viktigt. Det första kunderna ser är hur webbshoppen ser ut och oavsett produkternas kvalitet så kan shoppen stå och falla med dess design. Fundera på upplägg, färgval och vad för grafik du kan tänkas behöva. Titta runt på andra etablerade shoppar och leta inspiration. Tänk dock på att inte sno något rakt av!

Gör det enkelt att kontakta dig

Ha lättillgängliga kontaktuppgifter och skriv gärna en presentation om vilka ni är som driver shoppen. Om man enkelt kan kontakta er och får sig en bild av vilka ni är ökar förtroendet för webbshoppen. En del är noga med att ett organisationsnummer ska finnas tillgängligt så att de kan kolla upp företag innan de gör en beställning.

Låt kunderna välja betalningssätt

Det kan vara bra att ha flera olika betalsätt att välja med. En del föredrar att betala med kort, vissa drar sig för att betala i förväg medan andra föredrar tjänster som t.ex. PayPal och liknande tjänster. Att betala i efterhand via faktura är även det ett bra alternativ. För fakturering finns det betrodda tjänster som ”Fakturera mig”.

Ett enkelt namn är enkelt att komma ihåg

Ett bra och enkelt namn på webbshoppen underlättar för kunderna att komma ihåg vilka ni är. Ett enkelt namn blir dessutom en enkel och bra domänadress till butiken. Ju kortare och enklare namnet är, desto lättare är det för kunderna att komma ihåg adressen och hitta till er.
Sedan ett par år tillbaka går det även att ha åäö i adresserna, men det är viktigt att tänka på att detta bara fungerar i Sverige. Ett tips är att skaffa samma adress även utan åäö. Tänk även på vad ni väljer för så kallad toppdomän, dvs .se, .com eller .nu som exempel. För svenska butiker är .se att rekommendera.

Kunder föredrar snabba leveranser

Att ha så snabba leveranser som möjligt är viktigt för att kunna konkurrera. Kontrollera med Posten och andra fraktbolag vad de kan erbjuda för dig. Hur snabbt en vara levereras beror givetvis även på målgrupp och typ. Även leveranspriser är viktigt för kunderna. Om ni dessutom har en fysisk butik redan är ett bra leveransalternativ möjligheten att hämta varan direkt i butik. Det kan i sin tur leda till ytterligare köp i butiken!

Rätt pris

Att ha lite koll på konkurrenternas priser är en bra idé. Kunder som är vana vid e-handel kollar gärna runt bland flera butiker efter det bästa priset. Vanliga metoder är att då använda sig av tjänster som Pricerunner och Prisjakt. Om du finns med där, och dessutom har bra priser, så är det lättare för kunderna att hitta till dig. Om dina priser ligger för högt minskar benägenheten till köp.

Om varan å andra sidan ligger för lågt kan även det leda till minskad benägenhet till köp beroende vad det är för vara. Om du säljer hemelektronik och dina varor ligger långt under priset hos dina konkurrenter, kan det i värsta fall leda till misstankar om att något är fel.

Vad som gäller

Att ha tydliga villkor och information om betalsätt och leverans tillgängligt i shoppen är viktigt. Om kunden enkelt kan läsa sig till vad som gäller underlättar det för dig vid eventuella supportärenden.

Vad kan du göra för dina kunder?

När kunderna kommit till din butik gäller det att hålla dem kvar. Bra priser och bra sortiment är ett bra steg på vägen men ibland kan det behövas något extra för att återkommande kunder ska känna sig uppskattade. Kanske kan du erbjuda rabattkoder till stamkunder?

Finns varan i lager?

En del kunder drar sig för att beställa om de inte kan se om varan finns i lager eller ej, speciellt om konkurrenterna kan visa upp att den finns i deras lager. Många vill ha sina varor så fort som möjligt och en aktuell lagerstatus som indikerar att varan finns hemma kan vara till hjälp för ett köp.

Vad prioriterar du själv när du handlar?

Ta en titt på dig själv. Hur beter du dig när du handlar från andra webbshopar? Vilka krav ställer du själv för att det ska bli ett köp? Om du lägger din roll som blivande affärsinnehavare åt sidan en stund och kliver in i rollen som kund, kan du säkert komma på ett flertal idéer på hur du ska lägga upp din egen butik.

Visar du tillräckligt med information?

Tänk på att förse dina varor med tillräcklig information. Att bara ange varans namn är inte alltid tillräckligt. Om du säljer kläder vill man som kund t.ex. veta vad den är gjord i för material. Om du säljer filmer kanske man vill veta lite om filmens handling.

Visa bilder

Bilder på varorna är viktigt i en webbshop eftersom man inte kan känna på varan själv. Finns ingen bild kan kunden tvingas leta upp bild på egen hand, vilket kan leda till ett förlorat köp. Bra bilder, i kombination med bra text, är i vissa fall det enda sättet för kunden att i förhand avgöra om varan är vad de vill ha.

hemsidaexpress.php äs mer om ExpressWebb Webbshop